علل گرمای موتور یخچال‌های صنعتی

گرمای بیش از حد موتور یخچال و فریزرهای صنعتی از عمده ترین دغدغه های صاحب مشاغل فروشگاهی است. داغ شدن موتور یخچال های صنعتی تا حدودی طبیعی است، با این حال تکرار گرم شدن بیش از حد موتورهای یخچال و فریزر، طبیعی نبوده و سبب نگرانی می گردد. توجه داشته باشید که تشخیص مشکل تا حدودی ساده می باشد اما از آنجا که توجه به آن نیز ضرورت دارد و در صورتی که به آن توجه نگردد، کارکرد یخچال و فریزر به کارکرد خود ادامه خواهد داد اما ضمنا پس از سپری شدن بصورت کامال جدی می تواند بر روی عملکرد یخچالها و طول عمر مفید آنها تاثیربسزایی بگذارد.

مدت زمانی موتور یخچال در نهایت از کار افتاده و مستلزم هزینه تعویض می باشد. یکی دیگرازعلل گرمای کمپرسور یخچال، کمبود گاز یخچال می باشد که موجب گرم شدن موتور یخچال می شده و و عدم تنظیم دمای ترموستات می باشد ممکن است ترموستات روی مقادیر بسیار پایین تنظیم شده باشد یعنی درجه یخچال به اشتباه تنظیم شده و موتور یخچال برای رسیدن به این دمای پایین با فشار بالا در حال کار است. ممکن است ترموستات به طور کلی خراب باشد، که در این صورت با تعویض آن مشکل رفع می گردد.

گرم شدن موتور یخچال و فریزرهای صنعتی

گرمای بیش از حد موتور یخچال و فریزرهای صنعتی از عمده ترین دغدغه های صاحب مشاغل فروشگاهی است. داغ شدن موتور یخچال های صنعتی تا حدودی طبیعی است، با این حال تکرار گرم شدن بیش از حد موتورهای یخچال و فریزر،طبیعی نبوده و سبب نگرانی می گردد. توجه داشته باشید که تشخیص مشکل تا حدودی ساده می باشد اما از آنجا که توجه به آن نیز ضرورت دارد و در صورتی که به آن توجه نگردد، کارکرد یخچال و فریزر به کارکرد خود ادامه خواهد داد اما ضمنا پس از سپری شدن بصورت کامال جدی می تواند بر روی عملکرد یخچالها و طول عمر مفید آنها تاثیربسزایی بگذارد.

بیشتر بخوانید:  انواع قفسه‌ های دیواری فروشگاه

مدت زمانی موتور یخچال در نهایت از کار افتاده و مستلزم هزینه تعویض می باشد. یکی دیگرازعلل گرمای کمپرسور یخچال، کمبود گاز یخچال می باشد که موجب گرم شدن موتور یخچال می شده و و عدم تنظیم دمای ترموستات می باشد ممکن است ترموستات روی مقادیر بسیار پایین تنظیم شده باشدیعنی درجه یخچال به اشتباه تنظیم شده و موتور یخچال برای رسیدن به این دمای پایین با فشار بالا در حال کار است. ممکن است ترموستات به طور کلی خراب باشد، که در این صورت با تعویض آن مشکل رفع می گردد.

علت‌های گرم شدن یخچال صنعتی

گرم شدن یخچال‌های صنعتی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه آنها را برای شما شرح خواهیم داد:

1 .عدم نظافت کندانسور

2 .عدم نظافت فیلتردرایر

3 .یکسره کار کردن کمپرسور

4 .نگهداری یخچال در محیط نامناسب

5 .خرابی رله اورلود موتور

6 .کمبود گاز یخچال

7 .عدم تنظیم ترموستات

کثیف بودن کندانسور

یکی از مهمترین بخش‌ هایی که در یک یخچال صنعتی به کار می‌رود، کندانسور نام دارد. این بخش نقش رادیاتور خنک‌ کننده در یخچال را دارد که باید به درستی تمیز شود. در صورتی که کندانسور یخچال شما کثیف و آلوده باشد یخچال داغ می‌شود. گاز یخچال در کندانسور دمای پایینی پیدا می‌کند و به حالت مایع تبدیل می‌شود.

این باعث می‌شود که حرارت گاز به بیرون منتقل شده و یخچال گرم شود. کثیفی کندانسور شامل ذرات گرد و غبار و چربی هستند که باید آنها را به‌طور کامل و هر چند وقت یکبار پاک کرد. اگر آلودگی‌های وجود داشته باشند گاز به راحتی به مایع تبدیل نمی‌شود و حرارت گاز درون یخچال مانده و باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید هر چندروز یکبار کندانسور یخچال خود را کاملاً تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با نحوه راه‌ اندازی هایپر‌مارکت

خراب بودن فن خنک کننده

در صورتی که فن خنک‌ کننده یخچال دچار آسیب شود حرارت زیادی درون یخچال باقی مانده و موتور را داغ می‌کند. فن خنک کننده یخچال یکی از مهمترین فن‌های داخلی آن شناخته می‌شود که وظیفه خنک کردن سیم پیچ‌های کندانسور را برعهده دارد. این فن در زیر یخچال و نزدیک کمپرسور قرار می‌گیرد و می‌تواند با آوردن هوای گرمی که کندانسور تولید می‌کند دمای یخچال را تنظیم کند. اگر این فن به‌درستی کار نکند حرارت کندانسور کاهش پیدا نمی‌کند و به مرور زمان این حرارت افزایش پیدا کرده و موتور را بسیار داغ خواهد کرد.

یکسره کار کردن یخچال

کار کردن یخچال به‌صورت یکسره هم می‌تواند تاثیر زیادی در داغ شدن موتور آن داشته باشد. از دلایل کار کردن یکسره یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که درب یخچال مدام باز و بسته شود.
  • لاستیک درب یخچال ایراد داشته باشد.
  • درب یخچال کامل بسته نشود.
  • یخچال در جای گرم باشد.
  • غذای گرمی داخل یخچال باشد.
  • ترموستات خراب باشد.

نگهداشتن یخچال در جای گرم

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود موتور یخچال‌های صنعتی داغ شوند نگهداری آنها در مکان‌های گرم و بدون تهویه است. در صورتی که یخچال در معرض هوای گرم و تابش آفتاب باشد حرارت غیر مستقیم باعث می‌شود که دمای آن نیز افزایش پیدا کند. در این شرایط کمپرسور برای خنک کردن هوای یخچال به‌صورت یکسره کار می‌کند و باعث آسیب رسیدن به آن و سپس موتور می‌شود. اگر مکان مناسبی برای قرارگیری یخچال فریزر صنعتی انتخاب شود این مشکل به وجود نخواهد آمد و طول عمر یخچال فریزر نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  اصول طراحی قفسه‌ های سوپر‌مارکت

خرابی رله استارت

پیش از اینکه کمپرسور یخچال شروع به کارکند، قطعه‌ ای به نام رله باید انرژی را به کمپرسور برساند. در مرحله بعد کمپرسور عملیات خنک کردن هوای یخچال را برعهده می‌گیرد و باعث می‌شود که یخچال داغ نشود. اگر رله استارت خراب شود نمی‌تواند انرژی لازم را به کمپرسور رسانده و در نتیجه عملیات خنک‌سازی نیز انجام نخواهد شد در این شرایط دمای یخچال افزایش پیدا کرده و موتور یخچال به مشکل می‌خورد.

علل گرمای موتور یخچال‌های صنعتی

معیوب بودن فیلتر

آخرین دلیلی که برای داغ شدن موتور یخچال می‌خواهیم به شما معرفی کنیم معیوب بودن فیلتر آن است. فیلتر در یخچال نقش بسیار مهمی داشته و باعث جذب آلودگی‌ها در یخچال می‌شود. در صورتی که فیلتر یخچال فریزر تمیز نشود حجم زیادی از آلودگی و گرد و خاک را جذب کرده و نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. شما باید هر چند وقت یکبار فیلتر یخچال فریزر را تمیز کنید تا به کمپرسور فشار وارد نشود. خراب شدن کمپرسور باعث داغ شدن موتور و در نتیجه خراب شدن یخچال فریزر می‌شود. سرویس‌های دوره‌ای یخچال فریزر صنعتی به شما کمک می‌کند تا شما بتوانید شرایط مناسبی را برای نگهداری از یخچال فریزر فراهم کرده و از داغ شدن آن جلوگیری کنید.

مجموعه رادسرما

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم علل‌های مختلفی برای داغ شدن موتور یخچال فریزر صنعتی وجود دارند که شما با نگهداری از یخچال و قرار دادن آنها در یک محیط مناسب می‌توانید از این موارد جلوگیری کنید. داغ شدن موتور یخچال فریزر باعث سوختن و هزینه‌های بسیار زیادی می‌شود. در مجموعه راد سرما خدمات متنوعی برای نگهداری از یخچال فریزرهای صنعتی ارائه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
Translate »