دمای محیط قابل قبول برای یخچال ها

محیطی که یخچال یا فریزرهای صنعتی درآن قرار می گیرند اثر مستقیم بر نحوه کارکرد آنها خواهند داشت. یخچالهای صنعتی و تجاری هر دو برای سرد نگه داشتن مواد غذایی بکار می روند ولی هر کدام برای محیط های متفاوتی طراحی شده اند. وقتی قصد خرید یخچال های صنعتی را دارید حتما باید ارزیابی محیط قرار گرفتن یخچال را مد نظر قرار دهید.

به عنوان مثال یخچالی که قرار است در فروشگاهی در جنوب کشور مورد استفاده قرار گیرد با یخچال مورد استفاده در شمال کشور قطعا متفاوت خواهد بود. موتوریخچالهای صنعتی در محیط هایی که دمای هوا بالاست کارکرد بیشتری دارند در نتیجه باید موتورهای قوی تری برای این گونه یخچالها تعبیه گردد.

پس تناسب دستگاه با دمای محیط مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است. تمام عوامل محیطی باید در نظر گرفته شود. مسئله مهم دیگر این است که یخچال قرار است در کجای فروشگاه قرار بگیرد . مثلا یخچال در کنار وسایل گرما زا نباشدو در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. محدوده دمایی باز برای یخچالهای صنعتی به این صورت می باشد که باید در محدوده دمایی 15 الی 30 درجه سانتیگراد باشد و چنانچه در دمایی پایین تراز 15 درجه باشد چون یخچالها به جوشاندن مبرد تحت فشار و حرارت متکی هستند هنگامی که دمای محیط پایین تر از 15 درجه سانتیگراد باشد انرژی بیشتری برای جوشاندن مبرد و تبدیل کردن به بخار الزم دارند و از این رو مصرف انرژی در آن ها بالا می رود و همچنین باعث دیفراست شدن محصوالت منجمد در فریزرها و یخ زدگی در یخچال ها می شود.

بیشتر بخوانید:  اصول طراحی قسمت آجیل و خشکبار در فروشگاه

اگر دمای محیط بالاتر از 30 درجه سانتیگراد باشد از کارایی یخچالها به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد و این گرمای بیرونی سبب فاسد شدن محصوالت داخل یخچال (پرده هوا) شده و همچنین سیستم تبرید آن باید با زمان بیشتری کار کند و این امر نیز باعث افزایش مصرف انرژی و زمان کارکرد بیشتر آن شده و در دراز مدت به سیستم آسیب میرساند و عملکرد خارج از این محدوده دمایی می تواند موجب کاهش راندمان و یا اثرات نامطلوب دیگری از اختلال در حفظ دما و یا عدم ایجاد دمای مطلوب در یخچالها شود و باید سعی شود که دمای محیط قرار گرفتن یخچالها از این محدوده خارج نباشد و همچنین رطوبت محل قرارگیری یخچالها نیز تاثیر بسزایی در عملکرد یخچالها دارد به گونه ای که می تواند باعث برفک گرفتگی بر روی کویل اواپراتور شده و یخچالها را دچار مشکل کرده و راندمان آن را کاهش دهد.

مواردی که در عملکرد یخچالها اهمیت دارد:

  • فاصله یخچالها از دیوار حداقل 20 سانت جهت جابجایی هوای گرم حاصل از کارکرد فن کندانسور
  • چیدمان محصوالت داخل یخچالها در حد استاندارد به طوری که عملکرد پرده هوای آنرا به هم نریزد
  • آب بندی و درزگیری یخچالهای صنعتی باید رعایت شود تا از پرت دما با محیط جلوگیری شود.
  • تمیز کردن فصلی کندانسورها با بلوور و برس های مخصوص
  • حتما از محصولات بسته بندی در یخچال استفاده شود تا از میزان رطوبت داخل یخچال کاسته شود.
  • یخچالهای پرده هوا را از مجاورت و یا در مسیر پرتاب باد سیستم های گرمایشی دور نگه دارید.
بیشتر بخوانید:  اصول و قواعد رنگ‌ بندی قفسه‌ های فروشگاه
دمای محیط قابل قبول برای یخچال ها

قرار گیری یخچال در دمای بالا

اگر یخچال در محیطی قرار بگیرد که دمای آن بیش از 30 درجه سانتیگراد باشد کارایی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. وقتی هوای بیرون یخچال بیش از حد گرم باشد، میتواند مشکالت دیگری نیز ایجاد نماید. به عنوان مثال، پایداری دمای خنک در داخل یخچالها متفاوت است و با قرار گرفتن در محیطی با دمای بالا این امکان وجود دارد که مواد غذایی داخل آن سریعتر فاسد شوند.

در صورت امکان یخچالهای صنعتی به دور از تجهیزات دیگر قرار گیرند. چنانچه دمای محیط بالاتر از حد مجاز است از دستگاه های خنک کننده مناسب استفاده گردد تا از کارکرد بیش از حد موتور یخچال و کاهش عمر آن جلوگیری گردد. عوامل مختلفی بر خنک کردن و حفظ دمای مناسب در یخچال ها تاثیرگذارند. به طور کلی، دمای یخچال بسته به اینکه کمپرسور چند بار یک چرخه را کامل کرده باشد، چند بار درب یخچال باز و بسته شده باشد و دمای محیط فروشگاه یا مکانی که یخچال در آن قرار دارد، چگونه باشد، بسیار متفاوت است.

اندازه گیری دمای یخچال

بهتر است از یک دماسنج برای اندازه گیری دمای واقعی داخل یخچال استفاده کنید. توجه داشته باشید که دما ممکن است از یک قفسه به قفسه های دیگر متفاوت باشد، بنابراین با چندبار اندازه گیری به دقیقترین نتیجه میرسید. توجه داشته باشید که دمای هوای داخل یخچال با دمای مایعات موجود در یخچال یکسان نیست. برای اندازه گیری دمای مایع، به دماسنج مایع نیاز خواهید داشت.

دمای مناسب برای یخچال

همانطور که گفته شد، یخچال ها باید در مکان هایی نصب شوند که دمای محیط بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد باشد. عملکرد خارج از این دماها ممکن است منجر به کاهش راندمان دستگاه شود یا اثرات نامطلوب دیگری مانند اختلال در حفظ دما یا عدم ایجاد دمای مطلوب را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  اصول طراحی قسمت فروش میوه در هایپر‌مارکت

سطح بالای رطوبت اتاق یا مکانی که یخچال شما در آن کار میکند نیز می تواند بر عملکرد آن تاثیرگذار باشد. در صورت امکان، سعی کنید یخچال را کم تر باز و بسته کنید تا میزان هوای گرم و مرطوبی که وارد یخچال می شود به حداقل برسد. چنانچه بدلیل عدم آگاهی کافی نوع یخچال صنعتی خود را اشتباه سفارش گذاری نمایید و یا در جایگاه نادرستی قرار دهید حتی با وجود کیفیت مناسب یخچال ها همواره باید بدنبال تعمیر یخچال و یا تعویض قطعات آن باشید که این مسئله باعث صرف هزینه و وقت می گردد و ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد.

دمای محیط قابل قبول برای یخچال ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
Translate »